Tunel pod Świną obecnie jest w budowie. Prace nad nim mają planowo zakończyć się w 2021 roku, a koszty inwestycji wyniosą ponad 950 milionów złotych. Będzie on prowadził pod dnem Świny w Świnoujściu i łączyć wyspy Uznam oraz Wolin.

tunel pod świną

Charakterystyka tunelu pod Świną

Tunel pod Świną ma docelowo łączyć drogę ekspresową S3 z lewobrzeżną częścią Świnoujścia. Dzięki niemu, zapewnione ma zostać stałe połączenie pomiędzy wyspami Uznam oraz Wolin. Wlot do tunelu od strony lewobrzeżnej będzie zlokalizowany w rejonie ulicy Karsiborskiej, z kolei od strony prawobrzeżnej – przy ulicy Fińskiej, na końcu Trasy Europejskiej E65.

Obecnie rzeka Świna sprawia, że mieszkańcy wyspy Uznam nie mają żadnego połączenia drogowego z resztą Polski, a jedyna możliwość dostania się do innych części krajów to połączenie lądowe, które wymaga przejazdu przez obszar Niemiec. Warto również wspomnieć, że to właśnie na tej wyspie mieszka najwięcej, ponieważ aż 80 procent mieszkańców Świnoujścia.

Jedyną komunikacją strony lewobrzeżnej są dwie przeprawy promowe – Świnoujście Centrum oraz Świnoujście Warszów, które średnio płyną 40 minut, a w okresie letnim aż 3 godziny. Komunikacja ta często napotyka na problemy, takie jak między innymi silne wiatry.

W związku z tym, władze miasta od pewnego czasu rozważały budowę zarówno tunelu, jak i mostu. Dzisiaj jednak wiadomo, że wkrótce powstanie właśnie tunel pod Świną.

Wspomniany tunel jednorurowy będzie miał długość ponad 1,4 kilometra, a całkowita długość dróg dojazdowych wyniesie 3,4 kilometrów. Budowla jest wykonywana przy użyciu technologii tarczy drążonej TBM. Średnica wewnętrzna tunelu pod Świną będzie wynosić 12 metrów.

Docelowo rzeczony tunel będzie składać się z dwukierunkowej jezdni z pasami o szerokości 3,5 metra. Dostępny będzie także tunel ewakuacyjny. Prawdopodobnie zostanie on otwarty w 2021 roku. Warto jednak nadmienić, że po trzech latach od otwarcia będzie on płatny, co może ponownie utrudnić dostęp mieszkańców wysp świnoujskich do innych części Polski.